מה מניחים בקערת ליל הסדר?
בפשטות מניחים בצלחת הפסח שישה מאכלים המסמלים את חירותנו - שיצאנו מעבדות מצרים לבני חורין - בני מלכים.
סדר הנחת סימני ליל הסדר משתנה מעדה לעדה.
אז מה מניחים בקערת ליל הסדר?
1. זרוע צלויה. לדעת אשכנזים מניחים כנף עוף. הספרדים נוהגים להשתמש ברגל קדמית של בהמה. אין לאכול אותה לדעת הרוב בליל הסדר.
עניין הזרוע כנגד זכר קורבן הפסח שהיו מקריבים בבית המקדש וכן גם מסמל את הפסוק "כי ביד חזקה ובזרוע נטויה הוציאנו ה' ממצרים.."
2. ביצה - גם כנגד זכר לקורבנות שהיו מקריבים בזמן שבית המקדש היה קיים. הביצה הינה מאכל שנוהגים לאכול בשעת אבלות. אנו אבלים על חורבן הבית ויחד עם זאת גם מתנחמים שעוד יבואו ימים שנחזור לבית המקדש במהרה בימינו. ( ביצה צורתה עגולה ומסמלת מעגליות )
2. ביצה - גם כנגד זכר לקורבנות שהיו מקריבים בזמן שבית המקדש היה קיים. הביצה הינה מאכל שנוהגים לאכול בשעת אבלות. אנו אבלים על חורבן הבית ויחד עם זאת גם מתנחמים שעוד יבואו ימים שנחזור לבית המקדש במהרה בימינו. ( ביצה צורתה עגולה ומסמלת מעגליות )
3. חרוסת - זכר לטיט שהניחו בזמן שהיו עבדים במצרים. בדר"כ מכינים אותו מתוק ( תמרים / אגוזים / ויין אדום כנגד הדם ) ואוכלים אותו יחד עם המרור כדי לסמל את העניין שאפשר להמתיק את הדינים.
4. מרור / חזרת - לרוב הדעות הכוונה לחסה / חזרת. מכל מקום שניהם ממלאים אותו תפקיד.
5. כרפס - הינו ירק טרי / מבושל שברכתו " בורא פרי האדמה" לרוב מניחים סלרי / תפוח"א מבושל. ניתן גם גזר. וטובלים במי מלח / חומץ. ( נוטלים ידיים ללא ברכה - מדין שכאשר אוכלים מאכל רטוב יש לשטוף ידיים - דיני טומאה וטהרה - לא נפרט כאן )
עניינו - להדגיש את הייתינו בני מלכים. בעבר היו פותחים בני מלכים את סעודתם עם מנת פתיחה - ירק - המעורר את התאבון לקראת הארוחה. וכן עניינה של כל ליל הסדר הוא לעורר את הקטנים לשאול "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" הרי ממתי אנחנו טובלים ירק במי מלח/ חומץ?
6. 3 מצות מניחים במרכז הקערה. (חשוב שיהיה מכוסה בעת הקידוש) וגלוי בסיפור יציאת מצרים - סדר פסח. כנגד זה שבני ישראל יצאו ממצרים בחיפזון / במהירות ולא הספיק בצקם להחמיץ.
3 מצות לשם מה? 2 מצות שלמות כנגד לחם משנה. ומצה אחת אמצעית הנקראת אפיקומן - שוברים לחצי. ( מצפינים את החצי בתחילת הסדר ומחפשים אחריה בסוף הסדר - לעורר את הילדים) וחצי מצה זו נאכלת בסוף ליל הסדר. ואין אוכלים אחריו דבר - שטעם המצה יישאר בפה. חצי אוכלים כנגד לחם עוני - שאז עני היה קונה חציי לחם.
חג פסח כשר ושמח לכל עם ישראל